Søg
Close this search box.

Selvbetjening

Undgå at blive udsat for svindel

Vi lever mere og mere digitalt med nemme selvbetjeningsløsninger, og det gør svindlerne desværre også. Det er desværre alle aldersgrupper, som er udsat for svindel. Svindlerne er kreative, men nedenstående råd kan hjælpe dig til at være rustet mod dem-

Råd til, hvordan du undgår svindel

Udlever aldrig dine oplysninger, adgangskoder eller oplysninger til nogen
Opbevar aldrig billeder af dit nøglekort, betalingskort eller dine adgangskoder
Lav aldrig en overførsel, som nogen prøver at overtale dig dig til i telefonen
Læs altid teksten i dine SMS’er eller i MitID-appen, inden du godkender en overførsel eller betaling.
Oplys heller aldrig de sikkerhedskoder, som står i SMS’erne
Klik ikke på links, du modtager i SMS’er eller links, du ikke har bedt om
Undgå investerings- og/eller kærlighedssvindlere på nettet. Forhold dig kritisk til oplysninger, du møder.
Lån ikke din konto til andre, som vil låne den til at indsætte, overføre eller hæve penge. Du kan risikere at medvirke til hvidvask 

Skulle uheldet alligevel være ude, er det vigtigt du straks reagerer. Du finder hjælp til, hvordan du spærrer dit kort, MitID og gør indsigelse mod korttransaktioner på de øvrige selvbetjeningssider. Bliver du udsat for svindel, er det vigtigt, du kontakter os.

 

Vi har her samlet flere gode råd til, hvordan du undgår svindel

Stop bankrøveriet i din egen stue

Gode adgangskoder
Phishing – undgå svindel
Sikker adfærd

Nedenfor kan du hente sikkerhedsværktøjer og få yderligere gode råd om sikkerhed

– Support og sikkerhedsværktøjer
– Borgerservice

Sådan gør du, hvis andre er kommet i besiddelse af dine personlige oplysninger

Nedenfor guider vi dig til, hvad du bør gøre, hvis du har været udsat for svindel, eller andre har fået adgang til dine personlige oplysninger.

Få et nyt MitID

Hvis der er risiko for, at dit MitID kan blive misbrugt, skal det spærres. Herefter skal du have oprettet et nyt MitID. Det kan du selv gøre på www.mitid.dk, eller du kan kontakte Borgerservice.

Opret nye adgangskoder, hvis du bruger samme kode flere steder

Bruger du den samme adgangskode flere steder, og er der risiko for, at andre har fået kendskab til en eller flere af dine koder, skal du oprette nye.

Du er bedre sikret, hvis den samme kode ikke kan give en svindler adgang til flere af de digitale løsninger, du bruger. Opret derfor en forskellig adgangskode til hver løsning, du bruger (f.eks. Facebook, mail m.m.).

Spær eventuelt dit betalingskort

Hvis andre har fået kendskab til dine kortoplysninger, skal du spærre dit kort og bestille et nyt. Det gør du på din netbank, under kort.

Hold også øje med din konto. Hvis der bliver hævet et beløb, du ikke kender til, skal du gøre indsigelse. Det gør du på Kortindsigelse – Hvidbjerg Bank.

Opret en kreditadvarsel

Vi anbefaler dig at oprette en kreditadvarsel, så andre f.eks. ikke kan optage et lån i dit navn. Det gør du ved at logge på www.borger.dk , når du har fået dit nye MitID.

Tjek, om der er oprettet kviklån i dit navn

En svindler kan forsøge at oprette kviklån i dit navn. Derfor anbefaler vi dig at undersøge, om der er blevet forespurgt på dine skatteoplysninger. Sådan gør du:

Log på www.Skat.dk (når du har fået dit nye MitID).
Klik på ”Profil” i øverste højre hjørne.
Vælg ”Oversigt over hændelser”.
Vælg ”Alle hændelser”.
I listen kan du se, hvis et kviklånsselskab eller lignende har spurgt på dine skatteoplysninger.

Derudover kan du på www.KreditStatus.dk se, om der er blevet optaget lån i dit navn.

Kan du se, at der er oprettet et lån eller forespurgt på de skatteoplysninger, skal du kontakte de pågældende selskaber.

Få renset din computer

Hvis en svindler har haft adgang til din computer – f.eks. i forbindelse med misbrug af din Netbank – anbefaler vi, at du får den renset hos en professionel. Dog bør du først spørge Politiet, om de skal undersøge din computer i forbindelse med efterforskningen.

Lav en politianmeldelse

Vi anbefaler, at du anmelder sagen til Politiet. Det kan du gøre på Politiets hjemmeside under “Anmeld økonomisk svindel på nettet”.

Hent appen ”Mit digitale selvforsvar”

Svindlerne ændrer hele tiden metoder, og det kan være svært at følge med. Derfor anbefaler vi dig, at du henter appen ”Mit digitale selvforsvar”, hvor du løbende bliver informeret om aktuelle og nye svindelmetoder, som du skal være opmærksom på.

Hjælp andre, så de ikke bliver udsat for svindel

Vi ved, at det føles meget ubehageligt at blive udsat for svindel eller svindelforsøg, men du skal vide, at det desværre ofte sker – du er altså ikke alene.

Måske du kan hjælpe til med at undgå, at det sker for andre. Tal derfor med din familie, venner og bekendte om din oplevelse, så de kan være på vagt, hvis de oplever noget lignende.

Husk, at hverken Hvidbjerg Bank, offentlige myndigheder eller private virksomheder vil bede dig om at oplyse din adgangskode, dine oplysninger til MitID eller din kode til en betalingsløsning (f.eks. PIN-koden til din telefon). Det gælder både på telefon, sms og mail.

 

Har du spørgsmål eller brug for hjælp?

Du er altid velkommen til at kontakte din rådgiver, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp. Du kan også ringe til hotline for identitetstyveri på tlf. 33 98 00 98

 

 

HURUP
Bredgade 136
7760 Hurup
Tlf. 9695 5240

1 of 5

HVIDBJERG
Østergade 2
7790 Thyholm
Tlf. 9695 5200

2 of 5

STRUER
Toldbodstræde 10
7600 Struer
Tlf. 9695 5250

3 of 5

HOLSTEBRO
Lavhedevej 48A
7500 Holstebro
Tlf. 9695 5300

4 of 5

VIBORG
Vævervej 5
8800 Viborg
Tlf. 9695 5330

5 of 5

Fem dedikerede lokale filialer

Som kunde i Hvidbjerg Bank er der aldrig lang vej at køre for at besøge banken.
Vi er tæt på dig – og hos os har du fx. også det direkte telefonnummer på din egen rådgiver.